Case | Fries in the Skies

 

 

Zomer 2022 kreeg collega Marco van Uden een telefoontje. Of hij eens mee kon denken. Onze klant was bezig met een project en het materiaal dat ze hiervoor gebruikten, was niet langer verkrijgbaar. Ze hadden gehoord van IPP’s ONBOARD en waren benieuwd of dit wellicht een goed alternatief kon zijn. En zo kwamen we in contact met Fries & Writers.

 

Fries in the Skies is een product Fries & Writers. Schrijver, productontwikkelaar én frietfanaat Leon de Winter ontwikkelde en vermarktte dit concept samen met zijn zoon Moos. Al jaren is familie De Winter bezig met friet. Eerder ontwikkelden ze een koolhydraatarme variant van hun favoriete snack.

 

Vliegtuigfriet

Toen ze tijdens een vlucht geen patat op de menukaart aantroffen en uitgelegd kregen dat dit komt door de beperking van de heteluchtoven in het vliegtuig, die tot maximaal 170 ºC mag verwarmen (waar normaal minimaal 180 ºC in olie nodig is om friet goed knapperig te bakken), besloten ze met een oplossing te komen. Familie De Winter verdiepte zich in aardappelrassen, voorbewerkingsmogelijkheden en afbaktechnieken. De meest geschikte pieper werd gevonden en ook ontwikkelden ze een unieke coating voor over de frietjes. Leon & Moos knutselden thuis om tot het perfecte bakje te komen. Bijna twee jaar lang is er getest en doorontwikkeld. Begin 2022 verscheen de eerste generatie Fries in the Skies daadwerkelijk op het menu van een Nederlandse airline.

 

 

De verpakking

De verpakking is een onlosmakelijk onderdeel van het product Fries in the Skies. Er werd een box ontwikkeld waarin de snack bewaard, vervoerd, bereid én geserveerd kan worden. Gemaakt van een duurzaam materiaal dat voldoet aan de eisen die de omstandigheden in de luchtvaartcatering stellen. Het moet zowel in de vriezer als de oven kunnen, handzaam en eenvoudig in gebruik zijn voor het cabinepersoneel en het voedsel wordt bij voorkeur niet aangeraakt totdat de klant het doosje opent.

 

Heteluchtcirculatie is een belangrijk component om frietjes krokant te krijgen. De verpakking heeft daarom een open structuur, waarbij de hitte door de gaten bij alle kanten van de friet komt. In de productie van het doosje was het zoeken naar balans tussen de openingen en de vormvastheid. Voor het verwerkbaar maken op de machine. En ook voor de functionaliteit van de duurzame box.

 

 

ONBOARD

Sinds IPP aan boord is, is er een nieuwe versie Fries in the Skies verpakkingen. Ze worden nu vervaardigd van ONBOARD greaseproof brown; een recent door IPP ontwikkeld vouwkarton, gemaakt van 100% virgin fibers, zonder toevoeging van polyester. Ook zonder plastic heeft ONBOARD een hoge barrière tegen vocht en vet. Het kan in de vriezer, koelkast en het is ovenable. Het karton heeft een hoge vetwerendheid, waardoor er geen vetvlekken in de verpakking komen. Daarnaast zijn de release-eigenschappen uitstekend. Als er geen friet of saus in het bakje achterblijft, is het karton na gebruik schoon genoeg voor recycling bij het oud papier.

 

Er is getest met ONBOARD met en zonder releaselaag. Beiden werkten goed. Uiteindelijk is voor de versie zonder release gekozen, omdat dit een beter resultaat geeft met het plakken van de doosjes.

 

Het succes van Fries in the Skies is niet onopgemerkt gebleven. Op 26 juni 2023 wonnen we een NL Packaging Award in de categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen. Lees hier het jurycommentaar.

 

Gouden combinatie

In de verpakking van Fries in the Skies komen verschillende expertises samen. De product-verpakkingsmateriaal combinatie is een primeur. Het unieke design van het doosje is een belangrijk onderdeel van de oplossing. Samen met de speciaal hiervoor ontwikkelde friet, zorgt dit voor een volledig nieuw product binnen (en buiten) de flight catering. En deze techniek biedt ook mogelijkheden voor andere producten binnen de luchtvaartcatering. En daarbuiten. Het duurzame ONBOARD is klaar voor de toekomst.

 

IPP is ook betrokken bij een nieuw project van Fries & Writers, waarbij OnBoard aan nieuwe uitdagingen wordt onderworpen. Daarover vertellen we binnenkort meer!

 

 

Posted on: 09-05-2023

No Comment

Sorry, the comment form is closed at this time.