• nl
 

 

 

 

Op bezoek bij robstolk®

 

‘Het papier is de boodschap.’

 

 

 

 

 

IPP Blogs

 

Amsterdam, februari 2020

Tekst: Stephan Wierenga

 

Stephan Wierenga is als accountmanager voor IPP actief in de vouwkartonnage. Als papier- en kartonadviseur helpt hij zijn klanten met het maken van de juiste materiaalkeuze. In deze blog schrijft Stephan over zijn bezoek aan zijn klant robstolk® en de samenwerking met IPP.

 

Wie zoekt naar inspiratie en onverwachte mogelijkheden, is bij robstolk® aan het goede adres. De Amsterdamse drukkerij behoort tot de top van Nederland als het gaat om bijzondere grafische producten. Binnen de wereld van ontwerpbureaus in het hogere segment heeft het grafische bedrijf een grote reputatie onder meer op het gebied van materiaalkennis. In samenwerking met IPP lukt het robstolk® steeds opnieuw om klanten te verrassen met innovatieve oplossingen.

 

Het was een van de laatste keren dat ik het pand aan de Mauritskade, vlak bij het Tropenmuseum kon bezoeken. Drukkerij robstolk® groeide uit zijn jasje en gaat verhuizen naar een nieuw pand aan de Gyroscoopweg. De mogelijkheden worden uitgebreider en de productie wordt efficiënter, dankzij een nieuwe grootformaat drukpers, nieuwe prepress-apparatuur en stans- en snijmachines.

Algemeen directeur en eigenaar Tanneke Janssen en creatief directeur Freek Kuin ontvangen mij hartelijk in de inspiratieruimte van het bedrijf waar de kasten met bijzondere producten tot aan het plafond reiken. Mede-eigenaar Jacqueline van As regelt ondertussen de zaken op het nieuwe adres. Tot aan de verhuizing in februari is alles bij robstolk® nog volop in bedrijf, maar er wachten al klanten ongeduldig tot de nieuwe productieruimte in gebruik wordt genomen, vertelt Tanneke. “Er is een groep van mensen die al heel lang alleen maar met ons wil werken. Ze willen iets moois maken en bij een andere drukkerij weten ze niet wat ze moeten verwachten. Er zijn ook ontwerpers die na lang zoeken bij ons terechtkomen. Die vinden het fantastisch dat er eindelijk naar ze wordt geluisterd. Dat soort klanten gaan niet meer weg. Vanwege de groei hebben we een grotere pers gekocht.”

 

Meer dan boeken

De nieuwe klanten komen onder meer uit de VS. Freek: “Tanneke en ik waren onlangs in New York. We bezochten daar bureaus en galerieën, en dat worden nu opdrachtgevers. In de VS zijn galerieën erg belangrijk. Er worden prachtige catalogi gemaakt die, in tegenstelling tot bij ons in Europa, pas na afloop van een expositie beschikbaar zijn. We hadden vijf voorbeelden van producten meegenomen en bij elk bezoek hebben we net zo lang gewacht tot ze vroegen of ze iets mochten zien.” Lachend: “Dat hadden vooraf we goed geoefend. Geweldig om te doen.”

Amerikaanse opdrachtgevers besteden veel uit in Europa, leerden Tanneke en Freek. Er is weinig animo om in de VS te drukken aangezien de prijzen er erg hoog zijn en de kwaliteit niet op Europees niveau staat. Freek: “Maar ze hebben ook steeds meer moeite om in Europa goede drukkerijen te vinden. Ze waren daarom op zoek naar een nieuwe leverancier en zo kregen wij de gelegenheid ons te presenteren.

 

Het draait bij robstolk® niet alleen om mooie boeken. Ook de productie van verpakkingen wordt steeds belangrijker. Tanneke: “Klanten willen liever niet met meerdere drukkerijen tegelijk werken; ook het reguliere drukwerk bestellen ze bij ons. Op die manier krijgen we ook aanvragen voor verpakkingen.”

Freek: “Maar ze komen hier niet zozeer met een kant-en-klare productaanvraag. We stellen over en weer vragen, lopen mee in hun productieruimten en zo werken we samen het product uit. Wij zijn niet de ontwerpers, maar de dialoog helpt om de richting te bepalen.”

 

De aanpak van robstolk® biedt mij (Stephan) als papier- en kartonadviseur de kans om naar mooie oplossingen te zoeken. Regelmatig krijg ik de gelegenheid om met Freek mee te denken over de juiste materiaalsoorten voor nieuwe toepassingen. Bij IPP zoeken we naar de juiste partners en de beste prijs/kwaliteitverhouding; daarin zijn we geheel onafhankelijk. Alle suggesties worden uiteraard uitgebreid samen met robstolk® getest.

 

                      Tekst gaat verder onder de foto

Stephan Wierenga blog

                                                                                    Stephan Wierenga (links) op bezoek bij Freek Kuin van robstolk®

 

Papier met archiefklank

Tanneke wijst in de kast (“veel mensen beschouwen het als een soort snoepwinkel”) een ander voorbeeld van een uitdagend verpakkingsproductie aan. Kvadrat levert stoffen en tapijten in het hogere segment. robstolk® maakte dozen om tapijtmonsters in winkels te presenteren. De witte dozen zijn bedrukt met afbeeldingen van stoffen. “Het moeten stevige dozen zijn en het moet er goed uitzien. Er zit een soft touch laminaat op het karton en dat stelt specifieke eisen aan de manier waarop het drukwerk moet worden gemaakt. We hebben daar speciale testprocedures voor ontwikkeld, zodat we weten hoe het er na het lamineren uit komt te zien.”

In de loop der jaren vielen de producten van robstolk® vele malen in de prijzen. Vorig jaar werd het boek Spul verkozen tot het mooiste boek ter wereld, door de internationale jury Schönste Bücher aus aller Welt in Leipzig. De “catalogus archeologische vondsten Noord/Zuidlijn” werd gedrukt bij robstolk®. Freek: “Het papier werd speciaal voor dit boek gemaakt. We wilden een papiersoort met een archiefklank. Bij de papierfabriek hebben we daarom eerst anderhalf uur geluisterd naar het geluid van papier. Het moest klinken als perkament. Het belangrijkste onderdeel van het papier hadden we daar al mee te pakken. Vervolgens keken we naar de transparantie, de gladheid en de kleur.”

 

Het was een droomproject, vertelt Freek. De uitgeverij kwam als vanzelf bij robstolk® terecht, omdat de drukkerij nu eenmaal tot het netwerk behoort van exclusieve leveranciers. “Je weet dat je jarenlang met elkaar aan tafel zit met zo’n project.”

Je keuze van papier en karton zijn ongelofelijk belangrijk voor de boodschap die je wilt vertellen, aldus Freek. “Mensen hebben het niet altijd door, maar hun onderbewustzijn pikt de boodschap op. Ik laat mensen vaak met de ogen dicht voelen. Zonder te kijken kunnen ze zo hun favoriet kiezen uit meerdere papiersoorten. Mensen excuseren zich ook vaak als ze iets zeggen als: ‘Het moet zacht, poederig, vrouwelijk zijn, maar niet tè.’ Ik vind dat juist prettig, want dan weet ik waar ik moet zoeken.”

 

Tanneke: “De mensen die iets bijzonders willen, komen bij ons terecht. We hebben altijd op dat stuk in de markt ingezet. Er is veel kennis en kunde verdwenen uit de branche. Het productieproces is gestroomlijnd en dat wordt vaak erg goed gedaan. De grote drukkers zijn bezig met cijfers en rapportages, maar niet altijd met bijzonder drukwerk. Het middensegment is verdwenen. We zoeken altijd de grenzen op van wat er mogelijk is. Dat geldt zowel voor de producten als voor de service. Het gaat er bij ons niet a priori om een berg drukwerk te produceren. Op het gebied van techniek en service leggen we de lat steeds hoger en daardoor leer je elke maand nog iets nieuws.”

 

Snelle verpakking

Zo ging het ook met Bloomon, dé online bloemist. Freek: “Het inpakken van bloemen kostte voorheen ruim drie keer zoveel tijd per boeket en de verpakking bood te weinig bescherming. Ze vroegen of wij daar over na wilden denken. We gingen aan de slag met twee industrieel ontwerpers die hier kwamen kijken welke middelen we tot onze beschikking hadden en wat we daarmee konden maken. Zo leerden ze bijvoorbeeld welke maximale maten ze konden gebruiken. Wij bepaalden dat er bij het stansen geen delen achteraf uitgedrukt moesten worden of dat er geplakt ging worden. De verpakking moest na het stansen, perforeren, pregen en snijden direct klaar zijn. Dat had wat voeten in aarde, maar we konden daarna flink opschalen.”

 

Voordat het definitieve ontwerp in productie werd genomen, werd de vraag gesteld of we voor de verpakking een lager gramgewicht konden gebruiken. Bij IPP onderzochten we de mogelijkheden in combinatie met een aangepaste looprichting. Het onderzoek leverde een nóg betere prijs/kwaliteitverhouding op. Het resultaat is een stevige verpakking met een duurzame uitstraling. Het karton neemt geen water op, waardoor de sterkte van het karton behouden van blijft. Het verpakken gebeurt nu in 1/3 van de tijd per boeket, vertelt Freek. “We hebben ons er goed in verdiept. Alle papier- en kartonsoorten kwamen voorbij. Ik weet nu precies waar alle varianten worden gemaakt, aan welke technische eisen het moet voldoen, en op welke termijn en in welke hoeveelheden ze leverbaar zijn. We testen nog steeds allerlei varianten voor andere toepassingen, en we zoeken voortdurend naar manieren om het product te optimaliseren.”

 

Achter de schermen vergelijken we de beschikbare materialen en specificaties. Duurzaamheid speelt daarin ook een belangrijke factor. We berekenen de CO2 uitstoot vanaf de fabriek tot de drukkerij en zo optimaliseren we dit deel ook in tonnages die we bestellen. Zo zijn alle geleverde pallets nu vrij van plastic en testen we rekbaar papier. Tevens worden alle pallethoeken door klanten verzameld en later met de retourrit teruggestuurd. Wel zo vriendelijk als je alles 1 op 1 kan hergebruiken. In het robstolk®-IPP lab liggen allerlei producten in de kweekvijver om getest te worden, met als doel het hele productieproces steeds scherper te krijgen en waar mogelijk efficiënter en duurzamer te maken.

 

Voor IPP betekent het succes van robstolk® alleen maar goed nieuws. Ik kijk uit naar de nieuwe uitdagende vragen waarmee de klanten van de drukkerij ook in de toekomst ongetwijfeld komen. Want dat maakt de samenwerking zo mooi: meedenken in de breedte.